Nie jest tajemnicą, iż pragmatyzm kulturowy Stanów Zjednoczonych odbija się także na literaturze: w kraju, istniejącym od lat pod sztandarem podręczników „how to learn…” lub „know-how”, współczesna literatura popularna jest przede wszystkim rzemiosłem użytkowym, fachem do nauczenia jak wiele innych. Do tego stopnia, iż wielu autorów przeskakuje płynnie z gatunku na gatunek. I nie piszę tego, by się zżymać, bo brak pretensji literackich rekompensują autorzy przeważnie dbałością o stronę fabularną. Oczywiście – zawierającą się w swym gatunku.
Przyznają się do tego – a nawet uważają to za konieczne – czołowi twórcy literatury sensacyjnej za oceanem (na świecie zresztą także): Jeffery Deaver, Michael Connelly, a weteran horroru – Stephen King, znany jest z tego przecież od lat.
Kilka lat temu cztery poczytne autorki romansów płynnie przerzuciły się na literaturę spod znaku suspensu. Tami Hoag, Eileen Dreyer, Kimberly Cates oraz Elizabeth Grayson wspomagają się wzajemnie do tej pory działając jako nieformalny krąg zwany „the Divas”.
Tami Hoag ukazała się u nas do tej pory w dwóch odsłonach. Autorka pochodzi z Minnesoty, z małego miasteczka, w którym nie było ponoć wielu rówieśników w jej wieku (jej rodzeństwo było o dekadę starsze). Tą uroczą legendą tłumaczy autorka trenowanie swej wyobraźni już od najmłodszych lat by zapobiec samotności. I tak już zostało. Zanim jednak zadebiutowała parała się wieloma doraźnymi zawodami m.in. jako asystent fotografa czy trener koni.
Debiutowała w 1988 roku związawszy się pisanymi przez siebie romansami na kilka lat z Bantam Books Loveswept Line. Kilkanaście jej pozycji okupowało czołowe miejsca na liście bestsellerów New York Timesa. To wydawnictwo zresztą pozostaje z autorka po dziś dzień.
Ostatnio po raz pierwszy zetknąłem się z pozycją Hoag; nie romansem, a właśnie dreszczowcem, wydawanym przez Wyd. Dolnośląskie w serii współczesnej sensacji. Zabić posłańca to masywny, ale i wartki thriller osadzony w jednym z najmocniej eksploatowanych miast-molochów na świecie: Los Angeles.
Jace Damon po śmierci matki opiekuje się swym młodszym bratem, Tylerem, który jest nieprzeciętnie inteligentny (IQ = 168). Obaj mieszkają u pewnego koreańskiego małżeństwa, dzięki którym Jace zdobył zresztą posadę posłańca w rowerowej firmie kurierskiej. Podczas pewnej deszczowej nocy otrzymuje ostatnie na dziś zlecenie: ma odebrać paczkę od pewnego adwokata, Lenny Lowella.
Lowell, i owszem, jest ceniony w branży – jednak wśród lokalnych przestępców, mafii i innych możnych podziemnego świata L.A. A wolałby być jak Martin Goreman, etatowy adwokat medialnych celebrities, których właśnie kolejną sprawę komentują na bieżąco media.
Gdy Jace przyjmuje od adwokata zlecenie, nie wie jeszcze, że widzi go żywym po raz ostatni. A gdy jeszcze pod drzwiami adresata ktoś zaczyna doń strzelać… rozpoczyna się niebezpieczna gra.
Powieści z kręgu wielkomiejskich thrillerów są za oceanem tym samym, produkcyjnym (nie mówię tego pejoratywnie) fenomenem, co i telewizyjne filmy i seriale sensacyjne. Liczy się akcja popychana kolejną, zgrabne, rzemieślnicze gmatwanie intrygi oraz rysowanie postaci i relacji między nimi kilkoma epizodami. Przestrzenie tej prozy są filmowe, i pozbawione publicystyki obyczajowej – co mają Europejscy pisarze (Mankell bardziej, Nesbo mniej…). Zresztą, gdy rzecz dzieje się w Mieście Aniołów, stolicy celebrities i wszystkiego, co za tym stoi (pieniądze, sława, zazdrość, mroczne namiętności, przestępstwo, dobry adwokat, nowa żona, nowy lifting…), publicystyką może być co najwyżej fraza: W Los Angeles nawet przestępcy nie lubili deszczu. To właśnie sprowadzenia zepsucia miasta-molocha do egzotycznej stereotypowości jest motorem napędzającym atrakcyjność sensacyjnych czytadeł typu Tami Hong.
A ona akurat, jeśli idzie o sensacyjny nerw, rzeczywiście jest na miejscu.
CZARNY KOŃ
/Dark Horse/
- ISBN: 83-7384-465-1
- Liczba stron: 432
cena: 29,90
wrzesień, 2006
Elena pracowała jako agent do spraw narkotyków w biurze szeryfa na Florydzie. Jednak po ostatniej, nieudanej akcji jej życie legło w gruzach, a ona sama porzuciła służbę. W ucieczce przed prześladującymi ją koszmarami przyjmuje posadę stajennej na farmie. Monotonną wegetację przerywa pojawienie się 12-letniej Molly, zaniepokojonej zniknięciem siostry. Elena podejmuje się roli prywatnego detektywa i wkracza w pozornie spokojny świat jeździecki. Banalna z pozoru sprawa okazuje się zaledwie jednym ogniwem w długim łańcuchu ciemnych interesów, oszustw i morderstw...
ZA DAWNE WINY
/Prior Bad Acts/
ISBN: 978-83-7384-661-6 - Liczba stron: 344
cena: 29.90
PREMIERA - LIPIEC 2007
Giną brutalnie zamordowani kobieta jej dwoje dzieci. Wszystkie ślady wskazują na obecnego na miejscu zbrodni bezdomnego mężczyznę, który nieraz popadł w konflikt z prawem. Sąd zachowuje rezerwę, ale media już wydały na niego wyrok. Po ucieczce oskarżonego z więzienia zaczynają się mnożyć zbrodnie: napaść, porwanie, morderstwa... Czy to sprawka oskarżonego, czy też praworządni obywatele na własną rękę ruszają wymierzać sprawiedliwość?
Udostępnij
Sprawdź, gdzie kupić "Zabić posłańca" Tami Hoag
Niestety nie znaleźliśmy obecnie żadnych ofert kupna tej książki.