Gra Ripleya, Pole krwi

Autor: [press]
Data publikacji: 24 kwietnia 2008

Liczba stron: 288

Patronaty PK - 23-24.IV

 

 

 

Gra Ripleya

Patricia Highsmith


Tytuł oryginału: Ripley's Game
Wydawnictwo: Noir sur Blanc , Kwiecień 2008
ISBN: 978-83-7392-259-4
Liczba stron: 288
Wymiary: 145 x 235 mm


cena 32,-



Trzecia książka o Tomie Ripleyu rozpoczyna się w momencie, kiedy do posiadłości Belle Ombre, gdzie mieszka Ripley z żoną, przyjeżdża Reeves Minot. Prosi Toma o pomoc w znalezieniu kogoś, kto podjąłby się popełnienia dwóch morderstw - Reeves pragnie wyeliminować włoskich konkurentów zagrażających mu w prowadzeniu nielegalnego hazardu w Hamburgu. Ripley obawia się przyjąć zlecenie Reevesa, ponieważ zbyt wiele go z nim łączy, lecz obiecuje znaleźć właściwego człowieka. Wybór pada na Jonathana Trevanny`go, którego niedawno poznał podczas przyjęcia. Tom obmyśla perfidną intrygę, aby wciągnąć go w to przedsięwzięcie, jednak nieoczekiwany splot wydarzeń powoduje, że Ripley musi włączyć się do gry, aby skuteczniej ją reżyserować. Znakomitym pomysłem Patricii Highsmith jest zamiana ról - w miejsce klasycznego narratora pojawia się bohater, Tom Ripley. Dzięki temu czytelnik może lepiej poznać zawiłą psychikę mordercy mistrzowsko manipulującego spotykanymi osobami. Szybkie zwroty akcji i dokładny opis mechanizmu zbrodni powodują, że Gra Ripleya łączy zalety powieści sensacyjnej i czarnego kryminału.

Patricia Highsmith (1921-1995), amerykańska pisarka, urodzona w Teksasie. W latach 60. opuściła Stany Zjednoczone, mieszkała we Francji i Szwajcarii (zmarła w Locarno na leukemię). Jej debiutancka powieść, Nieznajomi z pociągu (1950), została sfilmowana przez Alfreda Hitchcocka. W 1953 opublikowała The Price of Salt (wyd. polskie: Carol, 1994), w której otwarcie podjęła temat miłości między kobietami. Rozgłos przyniósł jej cykl pięciu kryminałów, których bohaterem jest Tom Ripley. Pierwsza książka z tej serii nosiła tytuł Utalentowany pan Ripley (1955). Opowieści o Ripleyu stały się kanwą kilku adaptacji filmowych, jedną z najlepszych jest Utalentowany pan Ripley Anthony'ego Minghelli, z Mattem Damonem w roli głównej. Patricia Highsmith napisała ponad dwadzieścia kryminałów psychologicznych, jej pełne czarnego humoru opowiadania zostały zebrane w kilku tomach, jeden z tekstów poświęciła analizie suspensu w prozie, wraz z Doris Sanders wydała książkę dla dzieci. Jest cenioną autorką mistrzowskich powieści, w których zgłębiła tajniki mechanizmu morderstwa, zajmująco opisując uniwersalne tematy dotyczące życia i śmierci.





Pole krwi

Denise Mina


Wydawnictwo: WAB , Kwiecień 2008
Seria: Mroczna
ISBN: 978-83-7414-412-4
Liczba stron: 416
Wymiary: 125 x 195 mm

cena 34,90


Pole krwi rozpoczyna głośny cykl kryminalny szkockiej pisarki Denisy Miny, którego bohaterką jest młoda dziennikarka Paddy Meehan. To zarazem pierwsza powieść Miny - nowej gwiazdy gatunku tartan noir - przełożona na język polski. Jest rok 1981. Osiemnastoletnia Paddy dostaje posadę gońca w Scottish Daily News. Z uporem walczy o pozycję w redakcji, nie zważając na brak wykształcenia, pieniędzy i niechęć rodziców do jej nowego zajęcia. W tym czasie całym Glasgow wstrząsa wiadomość o porwaniu i zabójstwie małego BrianaWilcoxa. Zbrodnię popełnili rzekomo dwaj nastolatkowie, Paddy jednak nie wierzy w oficjalną wersję wydarzeń i podejmuje ryzyko odkrycia prawdy na własną rękę. Artykuł o zbrodni ma być dla niej przepustką do lepszego świata. Jako katoliczka z emigranckiej rodziny musi jednak przede wszystkim stawić czoła społeczeństwu pełnemu seksistowskich uprzedzeń i bigoterii. Cykl, którego kolejne części poprowadzą nas przez mroczne Glasgow lat 80. i 90. zaczyna się w wielkim stylu. W marcu 2009 roku - Martwa godzina.

Pole krwi może skutecznie uchodzić za bildungsroman w sztafażu kryminału. Najmocniejszą stroną książki jest tło społeczno-obyczajowe, ubóstwo i upośledzenie opisane surowym, proletariackim językiem z przebłyskami czarnego humoru i trafnej diagnozy socjologicznej. Mamy tu do czynienia z poważną, odpowiedzialną literaturą.
Barbara Kopeć-Umiastowska

Mina umiejętnie bawi się złożonością swoich postaci, szorstkich Szkotów klasy robotniczej, nie oszczędza brutalnych szczegółów, zachowując przy tym elegancki humanitaryzm.
Publishers Weekly

Powieść oferuje fascynujące spojrzenie na seksizm i niuanse wewnątrzredakcyjnej polityki, jednocześnie przypominając jak ciężko jest być biednym i ambitnym.
Booklist

 

 

/materiały promocyjne wydawnictw/ 

Udostępnij